عزّت، عدالت، افتخار

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیم 🔹 آن کس است اهل بشارت که اشارت داند🔹نکته‌ها هست بسی محرم اسرار کجاست🔹حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج🔹 فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست؟!

عزّت، عدالت، افتخار

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیم 🔹 آن کس است اهل بشارت که اشارت داند🔹نکته‌ها هست بسی محرم اسرار کجاست🔹حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج🔹 فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست؟!

عزّت، عدالت، افتخار

اگر نزد رهبر اردوگاه باطل زمان حال بروید
از او بپرسید: دشمن شماره یک تو کیست؟
خواهد گفت: ولایت فقیه... پس
بر مال و جمال خویشتن غَرِّه مشو/کان را به شبی بَرَند و آن را به تَبی
***************
بجز حسین مرا ملجأ و پناهی نیست
در این عقیده یقین دارم اشتباهی نیست
ره نجات حسین است و ثَقَلَیْن و ترک گناه
به سوی حق بجز از این طریق راهی نیست
***************
هر کس صنمی دارد و ما ساقی کوثر
هر کس به کسی نازد و ما نیز به حیدر
مولای موالی علیّ و حیدر صفدر
عالم به فدای نَفَسِ نَفْسِ پیمبر
عشق ازلی و ابدی، والی والا
مَنْ ماتَ عَلیٰ حُبِّ عَلیّ ماتَ شَهیدا
***************
کیست مَولا، نور حقّ را مُنْجَلیّ
حجـت بر حـقّ، حـقّ یـعـنی عـَـلیّ
در ولایــت حُـبّ او تـکویـنـی اسـت
دیــن مـنهای عَـلیّ بـی دیـنی است
بــــی عَلیّ اسـلام تـمـثالی، بیش نیست
همچو طـبـلی، کارش جز بانگ نیست
بی عَلیّ در جسم هستی روح نیست
کـشـتی شـرع نَبــیّ را نــوح نـیـسـت
بی عَلیّ قرآن کـتاب بــی بـهاسـت
چـون عَلیّ آیات حـقّ را محتـواسـت
بـی عَلیّ تـقوا گلی بی رنگ و بوست
بـندگـی هـمچـون نـماز بـی وضـوست
بـی عَلیّ اصـل عـبادت باطـل است
بـی عَلیّ هر کس بمیرد جاهل است
******* qunoot.net *******
قرآنی دارم تا نداره
از محتوی کم نداره
به همه کَسُونِش نمی دم
به دشمن صراطم نمی دم
به کسی میدم که پاک باشه
پیرهن دلش تقوا باشه
جاهلی با عقل و نفس آید برای خواندنش
وه چه بسیار، ملائکه و شیاطین دور و برش
یا تعقل می کند یا که اعراض کند
نیست برایش جز آنچه همت کند
***************
ایمان به خدا آورد، هر که تفکر کند
ز بعد ایمان، خدا، دلش هدایت کند
حب علی در دلش، راه نشانش دهد
خواه که شاکر شود، خواه که کفران کند
هرکه را حکمت دهند، فخرش بود خیر کثیر
حکیمی نیست مگر با شرح صدر ثابت کند
***************
افسوس که آنچه برده ام باختنی است
به شناخته ها تمام ناشناختنی است
برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی است

چهارشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۷ ق.ظ

۰

طهارت در فقه

چهارشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۷ ق.ظ

📣 طهارت گاه واجب و گاه مستحب است. 
📚 اقسام آب هـا
الف: آب مضاف (آب ناخالص و عصاره ای)
ب: آب مطلق (آب خالص)
💎 آب مضاف آبی است که اطلاق کلمه ی آب بر آن به تنهایی و بدون قید و اضافه صحیح نباشد، خواه از چیزی گرفته شود، مانند آب هندوانه، گلاب و مانند آن،یا با چیزی مخلوط شود به طوری که دیگر به آن آب نگویند، مانند شربت، آب نمک و مانند آن.
💎 آب مطلق آبی است که اطلاق کلمه آب بر آن به تنهایی و بدون هیچ قید و شرطی صحیح باشد، مانند آب باران و آب چشمه و مانند آن.
📚 احکام آب مضاف
 1 .آب مضاف، چیز نجس را پاک نمی کند (از مطهرات نیست) .
 2 .با برخورد به نجاست، نجس می شود (هر چند نجاست کم باشد و بـــو یا رنگ یا مزه ی آب عوض نشود و هر چند آب مضاف به اندازه کر باشد) .
 3 .وضو و غسل با آب مضاف باطل است.
4.اگر آب مضاف نجس به گونه ای با آب جاری یا کُر مخلوط شود که دیگر به آن، آب ناخالص نگویند، پاک می شود.
5.آبی که مضاف بوده اگر انسان شک کند مطلق شده یا نه، حکم آب مضاف را دارد ؛ یعنی چیز نجس را پاک نمی کند و وضو و غسل نیز با آن باطل است.
📚 اقسام آب مطلق: 
۱. از آسمان می بارد (آب باران) 
۲. از زمین می جوشد (آب جاری) 
۳. نه می بارد و نه می جوشد (آب راکد)
✍️ آب یا از آسمان می بارد یا از زمین (مخزن زیر زمینی) می جوشد و یا نه می بارد و نه می جوشد. 
👂 به آبی که از آسمان می بارد «آب باران» گویند، و آبی که از زمین می جوشد «آب جاری» است. آبی که از زمین نمی جوشد و از آسمان نمی بارد «آب راکد» است که اگر مقدار آن تقریباً 384 لیتر باشد «آب کر» و اگر کمتر از آن باشد «آب قلیل» خواهد بود.

🌊 ظرفی که طول و عرض و عمق آن هر یک سه وجب و نیم باشد و آنرا پُر از  آب کنیم در حکم آب کُر است.( بر گرفته از کتاب آموزش فقه فلاح زاده) 
📚 احکام آب مطلق
1 .آب مطلق چیز نجس را با شرایطی پاک می کند (از مطهرات است) .
2 .آب مطلق به جز آب قلیل، تا زمانی که بر اثر برخورد با نجاست، رنگ یا بو یا مزه ی آن تغییر نکرده باشد پاک است.
3 .وضو و غسل با آب مطلق صحیح است.
4.آب نیز مانند چیزهای دیگر اگر نجس شود، به وسیلۀ آب تطهیر می شود. به این صورت که اگر به آب کر، جاری یا باران متصل شود و با آن مخلوط شده و تغییر آن از بین برود، پاک می شود، اما در صورتی که به آب جاری و کر متصل شود ولی با آن مخلوط نگردد، بنابراحتیاط همچنان محکوم به نجاست است.
📣 توجه
برای ترتب آثار شرعی آب مطلق، صدق عنوان آن در نظر عرف کافی است، بنابراین از آن جا که صرف غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان آب مطلق بر آن نمی شود، از این رو می توان با آب دریایی که بر اثر وجود املاح فراوان غلیظ شده است، مثل دریاچه ی ارومیه چیزهای نجس را شست و وضو گرفت و غسل کرد.
☔️ احکام آب باران ☔️
1.اگر آب باران بر چیز نجسی که عین نجاست در آن نیست، ببارد، آن را پاک میکند و در فرش و لباس و امثال آن لازم نیست فشار داده شود ولی بارش باید در حدی باشد که بگویند باران می آید.
2.اگر آب باران به عین نجس ببارد و به جای دیگر ترشح شود، چنانچه عین نجاست همراه آن نباشد و بو، رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد پاک است ؛ مانند اینکه باران بر خون ببارد و به جایی ترشح کند، چنانچه ذرّۀ خون در آن نباشد یا بو، رنگ یا مزه خون نگرفته باشد، پاک است.
3 .هرگاه آب باران در جایی جمع شود (حتی اگر کمتر از کُر باشد) ، تا وقتی که باران می بارد، اگر چیز نجسی در آن شسته شود، پاک می شود. به شرطی که بو، رنگ یا مزه  آب به واسطه ی نجاست، تغییر نکرده باشد.
💦 احکام آب کر و جاری 💦
1 .آب کر و جاری اگر با ریخته شدن چیزهای نجس در آن، رنگ یا بو یا مزه ی آن تغییر کند، نجس می شود و در این صورت چیزهایی را که نجس شده اند، پاک نمی کند.
2.هر گاه چیزی که نجس شده است، زیر آب شیر متصل به کر شسته شود، غساله ی آن پاک است ؛ مگر اینکه بر اثر نجاست یکی از اوصاف سه گانه (بو، رنگ یا مزه) آن تغییر کند.
3.چیزی که نجس شده است پس از برطرف کردن عین نجاست، اگر یک بار آن را در آب کر یا جاری فرو ببرند یا زیر شیری که به کر متصل است بگیرند به طوری که آب به همه جاهایی که نجس شده برسد، پاک می شود و در فرش و لباس و امثال آن بنابر احتیاط واجب باید آن را پس از فرو بردن در آب فشار و یا تکان بدهند.
4.آب کر و جاری در تطهیر هیچ تفاوتی با هم ندارند.
💧احکام آب قلیل💧
1.آب قلیل به محض برخورد با نجاست، نجس می شود ؛ هر چند رنگ، بو یا مزه  آن تغییر نکند.
2 .اگر چیز نجسی در آب قلیل فرو برده شود آب نجس می شود و چیزی را که نجس شده پاک نمی کند.
3 .اگر آب قلیل را بر روی چیزهایی که نجس شده است بریزند آنها را با شرایطی پاک می کند، ولی آن مقدار آبی که پس از ریخته شدن ، بر روی نجس، از آن سرازیر می شود (که در فقه به آن غُساله می گویند) نجس است.
4 .آب قلیلی که به طور سرازیر و بدون فشار به پایین می ریزد و قسمت پایین آن با نجاست برخورد می کند، در صورتی که سرازیری آب به گونه ای باشد که جریان از بالا به پایین بر آن صدق کند قسمت بالای آن پاک است.
5 .آب قلیل اگر به کُر یا جاری متصل باشد در حکم کُر و جاری است.
📣 برای ترتب آثار کر بودن آب، علم به کر بودن آن واجب نیست، بلکه اگر حــالت سابقه ی کر بودن آب احراز شود بنا گذاشتن بر کر بودن آن جایز است (مثلاً اگر بدانیم آب موجود در دستشویی های قطار و غیره قبلاً به اندازه ی کر یا بیشتر بوده است و شک کنیم از کر افتاده، می توانیم بنا را بر کر بودن آن بگذاریم) .
کانال احکام تقلیدی
 eitaa.com/Ahkam_Taqlidi

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۲/۰۶
🌹 ٱللّٰهُمَّ صَلِّعَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد 🌹

اقسام آب

طهارت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی