روش پاک کردن چیز نجس با آب
✓ در تطهیر فرش نجس و مانند آن با آب لوله کشی، جدا شدن آب غساله شرط نیست،بلکه به صرف رسیدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عین نجاست و حرکت غساله از جای خود به وسیله دست کشیدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل می شود.
✓ ظاهر تنوری که با گِل آغشته به آب نجس ساخته شده است، با شستن پاک می شود، و طهارت ظاهر تنور که خمیر به آن می چسبد برای پختن نان کافی است.
✓ لباسهای نجسی که در موقع تطهیر، آب را رنگین می کنند چنانچه رنگ دادن لباس باعث مضاف شدن آب نشود، لباسهای نجس با ریختن آب بر آنها پاک می شوند.
✓ لباسهای نجسی که برای آب کشیدن در ظرفی گذاشته می شود و آب لوله کشی روی آن ریخته شده و سراسر آن را فرا گیرد، لباس و ظرف و آب و پرزهایی که از لباس جدا شده و بر روی آب دیده می شود و همراه آب به بیرون می ریزد همگی پاک هستند. (البته همانطور که قبلاً گفته شد در لباس و امثال آن بنابر احتیاط باید آن را پس از فرو بردن در آب، فشار و یا تکان بدهند)
😜 راه های ثابت شدن طهارت 😜
✓ پاک شدن چیزی از سه راه ثابت می شود:
1 .خود انسان یقین یا اطمینان کند چیزی که نجس بوده پاک شده است.
2 .ذوالید یعنی کسی که چیزی را در اختیار دارد (مانند صاحبخانه و فروشنده و خدمتکار) بگوید: پاک شده است.
3 .دو شخص عادل و مورد اطمینان خبر دهند.
👂هرگاه کودکی که در آستانه ی بلوغ است از طهارت چیزی خبر دهد که در اختیار اوست باید قبول کرد، و به عبارت دیگر گفته وی در این باره معتبر است.و در گفته بچه ممیّز که نزدیک به بلوغ نیست، باید احتیاط مراعات شود..
💦 اصل طهارت 💦
به طور کلی در مورد طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشیا است یعنی هر چیزی که یقین به نجاست آن نباشد از نظر شرعی محکوم به طهارت است و سؤال و تحقیق لازم نیست.
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
✓ کودکی که همیشه خود را نجس می کند، دست تر، آب دهان و باقیمانده غذایش تا زمانی که یقین به نجاست آن حاصل نشده، محکوم به طهارت است.
✓ پرزها یا غباری که معلوم نیست از لباس نجس جدا شده یا لباس پاک، پاک است. همچنین اگر بدانیم از لباس نجس است ولی ندانیم از قسمت پاک لباس است یا قسمت مربوط به نجس آن.
✓ لباسهایی که به خشکشویی ها داده می شود، اگر از قبل نجس نباشند محکوم به طهارت هستند، هر چند بدانیم که صاحبان این مکانها برای شستن لباسها از مواد شیمیایی استفاده می کنند.
✓ ترشح آبی که بر مکانی می ریزد که نمی دانیم آن مکان پاک است یا نجس، پاک است.
✓ آبی که از ماشین های حمل زباله شهری به خیابان می ریزد و نمی دانیم پاک است یا نجس، محکوم به طهارت است. همچنین آبهایی که در چاله های موجود در خیابان جمــع می شود و معلوم نیست پاک است یا نجس.
✓ لوازم آرایشی، مثل رژ لب که معلوم نیست از مردار ساخته شده یا نه، تا زمانی که نجاست آنها از راه شرعی احراز نشود پاک است و استفاده از آنها اشکالی ندارد.
✓ هنگام استفاده از کفش، در صورتی حکم به نجاست پا می شود و بایستی آن را برای نماز شست که یقین داشته باشیم که کفش از پوست حیوانی است که تذکیه نشده و معلوم شود که پا در کفش مذکور عرق کرده، اما در صورت شک در عرق کردن پا یا شک در تذکیه حیوانی که کفش از پوست آن دوخته شده است محکوم به طهارت است.
✓ قلم مویی که در نقاشی و نقشه کشی و مانند آن استفاده می شود و معلوم نیست از موی خوک ساخته شده است یا نه، پاک است و استفاده از آن حتی در اموری هم که مشروط به طهارت است، اشکال ندارد.
✓ فردی که نمی دانیم مسلمان است یا کافر محکوم به طهارت است و سؤال از دینش واجب نیست.
✓ در و دیوار منازل و هتل های کفار غیر کتابی (مثل بودایی ها) و اثاثیه و لوازم موجود در آن در صورتی که ندانیم پاک است یا نجس، محکوم به طهارت است. (البته در صورت یقین به نجاست هم، آب کشیدن همه آنها واجب نیست. آنچه واجب است تطهیر اشیای نجسی است که برای خوردن و آشامیدن و نماز خواندن، مورد استفاده قرار می گیرند) .
✓ اشیای مورد استفاده ی مشترک کفار و مسلمانان از قبیل صندلی های ماشین و قطار و مانند آن در صورتی که ندانیم پاک است یا نجس، پاک است.
✍️ کانال ما در ایتا: « eitaa.com/Ahkam_Taqlidi »