عزّت، عدالت، افتخار

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیم 🔹 آن کس است اهل بشارت که اشارت داند🔹نکته‌ها هست بسی محرم اسرار کجاست🔹حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج🔹 فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست؟!

عزّت، عدالت، افتخار

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیم 🔹 آن کس است اهل بشارت که اشارت داند🔹نکته‌ها هست بسی محرم اسرار کجاست🔹حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج🔹 فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست؟!

عزّت، عدالت، افتخار

اگر نزد رهبر اردوگاه باطل زمان حال بروید
از او بپرسید: دشمن شماره یک تو کیست؟
خواهد گفت: ولایت فقیه... پس
بر مال و جمال خویشتن غَرِّه مشو/کان را به شبی بَرَند و آن را به تَبی
***************
بجز حسین مرا ملجأ و پناهی نیست
در این عقیده یقین دارم اشتباهی نیست
ره نجات حسین است و ثَقَلَیْن و ترک گناه
به سوی حق بجز از این طریق راهی نیست
***************
هر کس صنمی دارد و ما ساقی کوثر
هر کس به کسی نازد و ما نیز به حیدر
مولای موالی علیّ و حیدر صفدر
عالم به فدای نَفَسِ نَفْسِ پیمبر
عشق ازلی و ابدی، والی والا
مَنْ ماتَ عَلیٰ حُبِّ عَلیّ ماتَ شَهیدا
***************
کیست مَولا، نور حقّ را مُنْجَلیّ
حجـت بر حـقّ، حـقّ یـعـنی عـَـلیّ
در ولایــت حُـبّ او تـکویـنـی اسـت
دیــن مـنهای عَـلیّ بـی دیـنی است
بــــی عَلیّ اسـلام تـمـثالی، بیش نیست
همچو طـبـلی، کارش جز بانگ نیست
بی عَلیّ در جسم هستی روح نیست
کـشـتی شـرع نَبــیّ را نــوح نـیـسـت
بی عَلیّ قرآن کـتاب بــی بـهاسـت
چـون عَلیّ آیات حـقّ را محتـواسـت
بـی عَلیّ تـقوا گلی بی رنگ و بوست
بـندگـی هـمچـون نـماز بـی وضـوست
بـی عَلیّ اصـل عـبادت باطـل است
بـی عَلیّ هر کس بمیرد جاهل است
******* qunoot.net *******
قرآنی دارم تا نداره
از محتوی کم نداره
به همه کَسُونِش نمی دم
به دشمن صراطم نمی دم
به کسی میدم که پاک باشه
پیرهن دلش تقوا باشه
جاهلی با عقل و نفس آید برای خواندنش
وه چه بسیار، ملائکه و شیاطین دور و برش
یا تعقل می کند یا که اعراض کند
نیست برایش جز آنچه همت کند
***************
ایمان به خدا آورد، هر که تفکر کند
ز بعد ایمان، خدا، دلش هدایت کند
حب علی در دلش، راه نشانش دهد
خواه که شاکر شود، خواه که کفران کند
هرکه را حکمت دهند، فخرش بود خیر کثیر
حکیمی نیست مگر با شرح صدر ثابت کند
***************
افسوس که آنچه برده ام باختنی است
به شناخته ها تمام ناشناختنی است
برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی است

جدیدترین مطالب

۱۲ مطلب در مرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

« دنیا مزرعه آخرت است هر چه در آن بکاری در آخرت بر داشت می کنی »

حال عالم سر به سر پرسیدم از فرزانه ای

گفت: یا خاکی است یا بادی است یا افسانه ای

گفتمش آن کس که او اندر طلب پویان بود؟

گفت: یا کوری است یا گنگی است یا دیوانه ای

گفتمش احوال عمر ما چه باشد، عمر چیست؟

گفت: یا برقی است یا شمعی است یا پروانه ای

بر مثال قطره برف است در فصل تموز 

هیچ عاقل در چنین جایی نسازد خانه ای

***********************

هر عمل کز آدمی سر می زند از نیک و بد

مزد آن در پشت در ،در می زند از نیک و بد

 

منبع

کتاب آموزه های حکیمانه سید جعفر پور موسوی (چلچراغ)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۰۳ ، ۰۵:۵۱
🌹 ٱللّٰهُمَّ صَلِّعَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد 🌹

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا * یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا

سورة الأحزاب  آیات ۷۰ و ۷۱ 

تر جمه آیه : ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید و سخن درست و استوار گویید. تا [خدا] اعمالتان را برای شما اصلاح کند و گناهتان را بر شما بیامرزد. و هرکس خدا و پیامبرش را اطاعت کند، بی تردید رستگاری بزرگی یافته است.

نکات و توضیحات : قول سدید، سخنی است که با واقعیت مطابقت دارد و لغو و بیهوده نیست و اگر فایده ای دارد، فایده اش مشروع است؛ نه مانند سخن چینی و امثال آن. پس انسان با ایمان باید به آنچه می گوید ، مطمئن باشد و نیز گفتار خود را بیازماید که مایه لغو و فساد نباشد. قرآن، گفتار اینگونه را مایه اصلاح اعمال و آمرزش گناهان می داند؛ زیرا وقتی انسان عادت کرد که چنین سخن بگوید، دیگر دروغ و غیبت و سخن لغو مفسده انگیز از او صادر نمی شود و طبعاً از گناهان دور می شود. در این صورت انسان صالح می شود و از گذشته آلوده خود پشیمان می گردد  و همین پشیمانی توبه است و وقتی توبه کرد، خدا هم در باقیمانه عمرش او را از گناهان بزرگ نگه می دارد و اگر گناه کوچکی هم از او سر بزند، آمرزیده خواهد شد. (سوره نساء آیه 31) علمای اخلاق، زبان را پر برکت ترین اعضا و در عین حال خطرناک ترین و پر گناه ترین آنها می دانند؛تا آنجا که حدود سی گناه از همین عضو کوچک صادر می گردد. در روایتی از امام سجاد(ع) می خوانیم: « زبان هر انسانی همه روز از اعضای دیگر احوال پرسی می کند و می گوید: چگونه صبح کردید؟ همه آنها در پاسخ می گویند: حال ما خوب است اگر تو بگذاری، سپس اضافه می کنند:تو را به خدا، حال ما را رعایت کن، ما به خاطر تو پاداش می بینیم و مجازات می شویم.»

چند حدیث در مورد پاسخ دادن

امام علی(ع) : هرگاه پاسخها انبوه شوند پاسخِ درست پوشیده ماند.

امام علی(ع) : هر کس در جواب دادن شتاب کند پاسخ درست را نیابد.

امام علی(ع) : از نشانه های فضل و دانش ، دادن پاسخ درست است.

امام علی(ع) : تندی را کنار بگذار و در دلیل بیندیش، و خویشتن را از یاوه گویی نگه دار تا از لغزش در امان مانی.

امام علی(ع) : چون در برابر نادان بردباری نشان دهی، بیگمان بهترین جواب را به او داده باشی.

امام علی(ع) : بسا سخنی که پاسخش سکوت است.

امام صادق(ع) : هرکس به هر سوالی که از او می شود پاسخ دهد ، دیوانه است.

*******************************

حرامش بود نعمت پادشاه       که هنگام فرصت ندارد نگاه

مجال سخن تا نبینی زپیش      بیهوده گفتن مبر قدر خویش

منابع

* قرآن حکیم همراه با ترجمه و شرح آیات منتخب (ترجمه  آیت الله مشکینی ، ناشر مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران)

 * نرم افزار قرآنی بشارت 2.0(محصول شرکت پرنیان پردازش پارس www.parnianportal.com)

* کتاب منتخب میزان الحکمه جلد اول (عربی فارسی - محمد ری شهری، ترجمه حمید رضا شیخی ، اداره عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء(ص) ) 

* کتاب گلستان سعدی - شرف الدین مصلح بن عبدالله سعدی شیرازی (انتشارات منشاء دانش)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۰۳ ، ۰۵:۴۹
🌹 ٱللّٰهُمَّ صَلِّعَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد 🌹

پیوندهای اجتماعی نیازمند تحکیم است و استوارسازی این رشته ها با کلّی گویی به دست نمی آید. باید نمونه هایی عملی و مصادیقی خاص و روشن ارائه شود تا علقه های دوستی و پیوندهای عاطفی استوارتر گردد و پایدار بماند و «سلام» یکی از این امور است.

سلام چراغ سبز آشنایی است. وقتی دو نفر به هم می رسند، نگاهها که به هم می افتد، چهره ها که رو در رو قرار می گیرد، نخستین علامت صداقت، مودّت و برادری، سلام دادن است. دو نفر را تصور کنید که به یکدیگر می رسند و آشنا و دوست هستند. در این برخورد بهتر است نخستین کلامشان چه باشد؟ آیا مناسب تر از سلام چیزی را سراغ دارید؟!

سلام نمودن، اطمینان دادن به طرف مقابل است که هم سلامتی و تندرستی تو را خواستارم و هم از جانب من آسوده و مطمئن باش که گزندی به تو نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بدخواه و دشمن تو. همچنین سلام نوعی تحیت و درود اسلامی است که دو مسلمان به هم می گویند. این معنای شعار اسلامی «سلام» است.

باری، سلام نام خدا و تحیت الهی و سفارش پیامبران و روش امامان است. به راستی سلام دادن به دیگری نه تنها از منزلت و جایگاه انسان نمی کاهد و هیچ گونه ضرر و زیانی را متوجه او نمی سازد، بلکه صفابخش و محبت آور است. به علاوه، نشانه ای از تواضع و نداشتن کبر و غرور می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۰۳ ، ۰۵:۴۷
🌹 ٱللّٰهُمَّ صَلِّعَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد 🌹

وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ

    سوره بقره آیه 43

    ترجمه آیه: و نماز را بر پا دارید، و زکات بپردازید، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید [که نماز خواندن با جماعت محبوب خداست].

    احکام نماز جماعت

     

    * مستحب است نمازهای واجب خصوصا نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند ودر نماز صبح و مغرب و عشا خصوصا برای همسایه مسجد و کسی که صدای اذان مسجد را می شنود بیشتر سفارش شده است.

    * در روایتی وارد شده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند هر رکعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کنند هر رکعتی ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر می شود تا به ده نفر برسند و عده آنان که از ده گذشت اگر تمام آسمانها کاغذ و دریاها مرکب و درختها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند، نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۰۳ ، ۰۴:۴۵
    🌹 ٱللّٰهُمَّ صَلِّعَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد 🌹

    "...چنان چه مستحضر هستید یکی از موارد اختلاف برادران شیعه و سنی در طریقه وضو است دستور وضو در سوره مبارکه مائده آیه "۶" آمده است. در اینجا چند سئوال مطرح است که تقاضا مندیم جواب آنها را مرحمت فرمایید: اولآ: وضو صرف نظر از نیت آن یک عمل ظاهری است و مسلمانان جهان از صدر اسلام به آن عمل کرده و می کنند، خلفای راشدین به عنوان صحابه پیامبر و امامان معصوم به عنوان اوصیای آن حضرت به احتمال قوی در طریقه وضو اختلافی نداشتند. این اختلاف از چه زمانی و چگونه شروع شد؟ ثانیاً : در آیه شریفه عبارت "الی المرافق" آمده است و شیعه همین قدر می تواند مدعی باشد که منظور از عبارت فوق تعیین فاصله و اندازه محل شستن است نه جهت آن و بهتر است از بالا به پایین شسته شود ، ولی شیعه عملاً "من المرافق" را واجب " الی المرافق" را مبطل وضو می داند، چرا؟ ثالثاً : حرف جر "ب" برکلمه "رؤوسکم" تاثیر کرده ولی در کلمه "ارجلکم" تاثیر نکرده است، درحالی که درآیه بعدی که دستور تیمم آمده است، حرف جر"ب" هم در کلمه "وجوهکم" تاثیر کرده است و هم در کلمه "ایدیکم" و از این جا احتمال می رود که کلمه "ارجلکم" به فعل امر "فاغسلوا" مربوط شود و شستن پاها از نظر نظافت و بهداشت معقولتر به نظر می رسد که مسح آنها."؟ در پاسخ به این پرسشها چند مطلب را بیان می کنیم

    منابع

    سایت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به نشانی pasokhgoo.ir

    تهیه و تنظیم از : واحد پاسخ به سوالات ، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۰۳ ، ۰۴:۴۳
    🌹 ٱللّٰهُمَّ صَلِّعَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد 🌹

    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ  

    سوره المائده آیه ۳۵


    ترجمه آیه: ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید و دست آویز و وسیله ای [از ایمان، عمل صالح و آبروی مقرّبان درگاهش] برای تقرّب به سوی او بجویید؛ و در راه او جهاد کنید تا رستگار شوید.


    نکات و توضیحات: توسل یه معنای تقرب جستن یا نزدیک شدن به چیزی از روی علاقه و رغبت است. بنابراین،«وسیله» در این آیه معنی بسیار وسیعی دارد و شامل هر کار و هر چیزی می شودکه با عث نزدیک شدن به پیشگاه مقدس پروردگار می گردد؛ چنان که در روایتی از امیرالمؤمنین (علیه السلام) «ایمان به خدا و پیامبر(ص) ، جهاد در راه خدا، کلمه اخلاص(لا اله الا الله)، نماز، زکات، روزه ماه رمضان، حج، صله رحم، صدقه آشکار و پنهان وهمه کارهای نیک» ، وسیله بر شمرده شده و توسل به آنها لازم شمرده شده است. از آیات قرآن و روایات معصومین(ع) به خوبی استفاده می شود که وسیله قرار دادن مقام انسان صالحی در پیشگاه خدا و و طلب چیزی از خداوند به خاطر او، به هیچ وجه ممنوع نیست و با توحید منافات ندارد؛ چنان که در روایتی می خوانیم : « به وسیله امام به خدا نزدیک شوید ».


    منابع:


    * قرآن حکیم همراه با ترجمه و شرح آیات منتخب (ترجمه آیت الله مشکینی ، ناشر مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران)


     * نرم افزار قرآنی بشارت 2.0(محصول شرکت پرنیان پردازش پارس www.parnianportal.com)

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۰۳ ، ۰۴:۵۷
    🌹 ٱللّٰهُمَّ صَلِّعَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد 🌹

    یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ * إِنَّمَا یَأْمُرُکُم بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ

    سوره بقره آیات 168 و 169

    ترجمه آیه : ای مردم! از آنچه [از انواع میوه ها و خوردنی ها] در زمین حلال و پاکیزه است، بخورید و از گام های شیطان پیروی نکنید؛ زیرا او نسبت به شما دشمنی آشکار است * فقط شما را به بدی و زشتی فرمان می دهد، و اینکه جاهلانه اموری را [به عنوان حلال و حرام] به خدا نسبت دهید.

    .

    منظور از هوای نفس در اصطلاح، خواهش نفسانی ذات آدمی به سوی شهوات است.

    انواع نفس

    1. نفس اماره : نفس سرکشی که در افق حیوانیت و مرتبه پست بوده و به گناهان و زشتی ها فرمان می دهد.

    2.  نفس لوامه : نفس سرزنش کننده است.که بعد از انجام بدی و گناه انسان را سرزنش می کند.

    3. نفس مطمئنه : که ازآن بندگان خاص و مقرب درگاه الهی، مانند پیامبران و اولیا و رهروان راستین مکتب آنها است.

    تفاوت شیطان و هوای نفس

    شیطان، به هر موجود موذی، منحرف کننده، سرکش و طغیانگر، خواه از نوع انسان باشد، یا غیر انسان گفته می شود. ابلیس نام شیطانی است که حضرت آدم(ع) را فریب داد و اکنون با لشکریان خود در کمین انسان هاست.

    تفاوت شیطان و هوای نفس در این است که شیطان یک تحریک کننده بیرونی است؛ اما هوای نفس، تحریک کننده درونی است که فرمان به بدی می دهد.

    حب دنیا  رأس همه خطایا است

    منابع

    * نرم افزار قرآنی بشارت 2.0(محصول شرکت پرنیان پردازش پارس www.parnianportal.com)

    * کناب هوای نفس امام خمینی(ره) و مفاهیم اخلاقی/22 (نویسنده: محمود رضا قاسمی ، ناشر: ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) - معاونت فرهنگی)

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۰۳ ، ۰۴:۵۰
    🌹 ٱللّٰهُمَّ صَلِّعَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد 🌹

    إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ 

    سوره بقره آیه 131

    ترجمه آیه : [و یاد کنید] هنگامی که پروردگارش به او فرمود: تسلیم باش. گفت: به پروردگار جهانیان تسلیم شدم.

    نکات و توضیحات : اسلام و تسلیم  هر دو بدین معنا هستند که کسی و چیزی مطیع دیگری باشد و هرگز او را نافرمانی نکند. در این آیه و مانند آن، اسلام یعنی تسسلیم مطلق بودن در برابر دستوهای الهی و آنچه از خدا رسیده است. تسلیم خدا بودن در اجرای مقرّرات و دستورها االهی، درجات متفاوتی دارد. پایین ترین درجه اسلام، اقرار زبانی به یگانگی خداوند و دیگر معارف الهی است که آن را شهادتین می نامیم. بی شک مقصود اسلام حضرت ابراهیم(ع) در چنین آیاتی این مرتبه از اسلام نیست؛ بلکه تسلیم شدن در برابر خدا بدین صورت است که بنده، خود مالک هیچ چیزی نداند و خدا را مالک حقیقی همه اشیاء و از جمله وجود خود شناسد. در این صورت، خواست خدا، خواست او خواهد شد و تمام تلاشش به دست آوردن رضایت خداوند می شود.

    منابع

    * قرآن حکیم همراه با ترجمه و شرح آیات منتخب (ترجمه  آیت الله مشکینی ، ناشر مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران)

     * نرم افزار قرآنی بشارت 2.0(محصول شرکت پرنیان پردازش پارس www.parnianportal.com)

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۰۳ ، ۰۴:۴۸
    🌹 ٱللّٰهُمَّ صَلِّعَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد 🌹

    وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ 

    سوره نور آیه 31

    ترجمه آیه : و به زنان باایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را [مانند لباس های زیبا، گوشواره و گردن بند] مگر مقداری که [طبیعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت] پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و [برای پوشاندن گردن و سینه] مقنعه های خود را به روی گریبان هایشان بیندازند، و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمی کنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده اند. و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت هایشان پنهان می دارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان! همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید.

    سه حدیث از امام علی علیه السلام

    1. به فرزندش حسن(ع) فرمود: برای اینکه دیده شان به نامحرمان نیفتد آنها( زنان) را در پرده نگه دار؛ زیرا هرچه بیشتر در پرده باشند برای تو و آنها بهتر است. در نقلی دیگر آمده است: ... زیرا هرچه بیشتر در پرده باشند محفوظ ترند.

    2. من و پیامبر در یک روز ابری و بارانی در بقیع نشسته بودیم که زنی سوار بر الاغ از آنجا گذشت و دست الاغش در گودالی فرو رفت و زن به زمین افتاد . پیامبر(ص) رویش را بر گرداند. حاضران عرض کردند : ای رسول خدا ! آن زن شلوار به پا دارد .پیامیر سه یار فرمود : خدایا ! زنان شلوار پوش را بیامرز . ای مردم! شلوار بپوشید که شلوار پوشاترین جامه هاست و زنان خود را در موقعی که بیرون می آیند با شلوار حفظ کنید.

    3.  صیانت زن او را شادابتر و زیبایی اش را پایدار تر می کند.

    منابع

     * نرم افزار قرآنی بشارت 2.0(محصول شرکت پرنیان پردازش پارس www.parnianportal.com)

    * کتاب منتخب میزان الحکمه جلد اول (عربی فارسی - محمد ری شهری، ترجمه حمید رضا شیخی ، اداره عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء(ص) ) 

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۰۳ ، ۰۵:۴۵
    🌹 ٱللّٰهُمَّ صَلِّعَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد 🌹