بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیم

🌹 اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ أَهْلِکْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مِنَ الأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِین 🌹

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیم

🌹 اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ أَهْلِکْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مِنَ الأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِین 🌹

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِیم

اگر نزد رهبر اردوگاه باطل زمان حال بروید
از او بپرسید: دشمن شماره یک تو کیست؟
خواهد گفت: ولایت فقیه... پس
بر مال و جمال خویشتن غَرِّه مشو/کان را به شبی بَرَند و آن را به تَبی
***************
بجز حسین مرا ملجأ و پناهی نیست
در این عقیده یقین دارم اشتباهی نیست
ره نجات حسین است و ثَقَلَیْن و ترک گناه
به سوی حق بجز از این طریق راهی نیست
***************
هر کس صنمی دارد و ما ساقی کوثر
هر کس به کسی نازد و ما نیز به حیدر
مولای موالی علیّ و حیدر صفدر
عالم به فدای نَفَسِ نَفْسِ پیمبر
عشق ازلی و ابدی، والی والا
مَنْ ماتَ عَلیٰ حُبِّ عَلیّ ماتَ شَهیدا
***************
کیست مَولا، نور حقّ را مُنْجَلیّ
حجـت بر حـقّ، حـقّ یـعـنی عـَـلیّ
در ولایــت حُـبّ او تـکویـنـی اسـت
دیــن مـنهای عَـلیّ بـی دیـنی است
بــــی عَلیّ اسـلام تـمـثالی، بیش نیست
همچو طـبـلی، کارش جز بانگ نیست
بی عَلیّ در جسم هستی روح نیست
کـشـتی شـرع نَبــیّ را نــوح نـیـسـت
بی عَلیّ قرآن کـتاب بــی بـهاسـت
چـون عَلیّ آیات حـقّ را محتـواسـت
بـی عَلیّ تـقوا گلی بی رنگ و بوست
بـندگـی هـمچـون نـماز بـی وضـوست
بـی عَلیّ اصـل عـبادت باطـل است
بـی عَلیّ هر کس بمیرد جاهل است
******* qunoot.net *******
قرآنی دارم تا نداره
از محتوی کم نداره
به همه کَسُونِش نمی دم
به دشمن صراطم نمی دم
به کسی میدم که پاک باشه
پیرهن دلش تقوا باشه
جاهلی با عقل و نفس آید برای خواندنش
وه چه بسیار، ملائکه و شیاطین دور و برش
یا تعقل می کند یا که اعراض کند
نیست برایش جز آنچه همت کند
***************
ایمان به خدا آورد، هر که تفکر کند
ز بعد ایمان، خدا، دلش هدایت کند
حب علی در دلش، راه نشانش دهد
خواه که شاکر شود، خواه که کفران کند
هرکه را حکمت دهند، فخرش بود خیر کثیر
حکیمی نیست مگر با شرح صدر ثابت کند
***************
افسوس که آنچه برده ام باختنی است
به شناخته ها تمام ناشناختنی است
برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی است

پنجشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۶:۱۹ ق.ظ

۰

انواع روش وضو گرفتن + مبطلات وضو + غایات وضو

پنجشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۶:۱۹ ق.ظ

📚 معنای وضو ترتیبی: شستشوی صورت از بالای پیشانی یعنی جایی که موی سر روییده است تا سر چانه، سپس شستن دست راست از آرنج تا سر انگشتان، سپس شستن دست چپ از آرنج تا سر انگشتان، سپس کشیدن دست مرطوب بر روی قسمت جلویی سر، و در آخر کشیدن دست مرطوب بر روی هر دو پا از سر انگشتان پا تا مفصل ساق پا. به این وضو، «وضوی ترتیبی» می گویند.

📚 معنای وضوی ارتماسی: در وضو جایز است که انسان به جای ریختن آب بر روی صورت و دستها، آنها را به قصد وضو در آب فرو ببرد و بیرون بیاورد و این را «وضوی ارتماسی» می گویند.

📚 معنای وضوی جبیره ای: چیزی که با آن زخم و شکستگی را می بندند و دارویی که روی زخم و مانند آن می گذارند "جبیره" نامیده می شود.

اگر در اعضای وضو زخم، سوختگی یا شکستگی باشد که روی آن بسته است و نمی توان آن را باز کرد، باید (با رعایت ترتیب از بالا به پایین) ، جاهایی را که می شود شست، بشوید و روی جبیره را به جای شستن، دست تر بکشد و اگر در محل مسح است، باید روی جبیره را مسح کشید. به این وضو، «وضوی جبیره ای» می گویند.

☝️ احکام وضوی ارتماسی

 1 .در وضوی ارتماسی نیز واجب است که اعضای وضو از بالا به پایین شسته شوند.

2 .در وضوی ارتماسی فقط دو بار می توان صورت و دستها را داخل آب کرد: بار اول واجب، بار دوم جایز است و بیش از آن مشروع نیست، و در مورد دستها، باید قصد شستن وضویی آنها هنگام خارج کردن آنها از آب باشد تا بتوان از این طریق مسح را با آب وضو انجام داد.

☝️احکام وضوی جبیره ای

1 .اگر در اعضای وضو (صورت و دستها) زخم یا شکستگی است و روی آن باز است و آب برای آن ضرر ندارد، باید آن را بشوید، و اگر شستن آن مضر است باید اطراف آن را بشوید و احتیاط واجب آن است که اگر کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد دست تر بر آن بکشد.

2 .اگر محل مسح، زخم است و نمی تواند روی آن، دست تر بکشد، باید به جای وضو، تیمم کند، ولی در صورتی که می تواند پـارچه یی روی زخم قرار دهد و بر آن دست بکشد احتیاط آن است که علاوه بر تیمم، وضو نیز با چنین مسحی بگیرد. 

3 .کسی که در یکی از اعضای وضویش زخمی وجود دارد که دائماً از آن خون می آید، واجب است جبیره یی را بر روی زخم بگذارد که خون از آن بیرون نمی آید، مثل نایلون.

4.کسی که نمی داند وظیفه اش تیمّم است، یا وضوی جبیره ای، بنابر احتیاط هر دو (تیمم و وضوی جبیره) را انجام دهد.

5.صاحب جبیره ای که از برطرف شدن عذرش تا آخر وقت مأیوس است، می تواند اوّل وقت نماز بخواند و اگر مأیوس نباشد احتیاط واجب آن است که نماز را تأخیر بیندازد و اگر عذرش برطرف نشد، نماز را با وضوی جبیره ای بخواند. 

📣 مبطلات وضو:

1 .خارج شدن ادرار

2 .خارج شدن مدفوع

3 .خارج شدن باد روده یا معده

4 .خواب رفتن به نحوی که چشم نبیند و گوش نشنود

5 .چیزهایی که عقل را از بین می برد، مانند دیوانگی و مستی و بی هوشی

6 .استحاضه زنان

7 .هر چیزی که موجب غسل می شود، مانند جنابت، حیض و مس میّت

😳 توجه 😳

1 .چیزهایی که وضو را باطل می کند «مبطلات وضو» می گویند.

2 .با عارض شدن مبطلات وضو، کودک نابالغ هم (همانند افراد بالغ) محدث می شود. (یعنی وضویش باطل می شود) 

3 .کسی که جاهل به بطلان وضویش است و بعد از وضو متوجه آن می شود، واجب است برای اعمال مشروط به طهارت، وضو را اعاده کند و اگر با وضوی باطل نماز خوانده باشد اعاده آن نیز واجب می باشد. 

4 .کسی که در کارهای وضو و شرایط آن، مثل پاک بودن آب و غصبی نبودن آن خیلی شک می کند، باید به شک خود اعتنا نکند

🤲 احکام شک در وضو 🤲

الف) در اصل وضو (شک دارد وضو گرفته یا نه) :

- قبل از نماز : باید وضو بگیرد.

- در بین نماز : نمـاز او باطـل است و بایـد دوبـاره وضو بگیرد و نماز را دوباره بخواند.

- پس از نماز (شک دارد نماز خوانده شده با وضو بوده یا نه) : نمازی که خوانده صحیح است، ولی باید برای نمازهای دیگر وضو بگیرد.

ب) در بطلان وضو (شک دارد وضویی که گرفته باطل شده یا نه) : بنا می گذارد که وضوی او باطل نشده است.

ج) در صحت وضو (پس از انجام وضو شک دارد وضویی که گرفته صحیح بوده یا نه) : به شک خود اعتنا نکند و بنا بر صحّت بگذارد. 

🤔 غایات وضو (کارهایی که باید برای آن وضو گرفت) 

1. شرط صحت عمل: یعنی اگر عمل بدون وضو، انجام شود صحیح نیست. 

💎 همه ی نمازهای واجب و مستحب (به جز نماز میت)

💎 اجزای فراموش شده ی نماز (سجده و تشهد) 

💎 طواف واجب

2. شرط جواز عمل (حرام نبودن): یعنی اگر آن عمل بدون وضو انجام گیرد حرام است.

🎯 مس خط قرآن

🎯مس اسما و صفات مخصوص خداوند

🎯 مس اسمای انبیا و ائمه معصومین (ع) به احتیاط واجب

3. شرط کمال عمل: مانند وضو برای قرائت قرآن

4. شرط تحقق عمل: مانند وضو برای با طهارت بودن

5. رفع کراهت عمل: مانند غذا خوردن در حال جنابت که با وضو، کراهت آن برداشته می شود.

👂 توجه 👂

🚫 وضو، شرط صحت همه ی نمازهای واجب و مستحب و اجزای فراموش شده  آن است، بنابراین هیچ نمازی بدون وضو صحیح نیست مگر نماز میت که وضو برای آن لازم نیست.

🚫 وضو، شرط صحت طواف واجب خانه ی خدا است و بدون آن طواف واجب باطل است. منظور از طواف واجب، طوافی است که جزیی از حج یا عمره است، گر چه آن حج یا عمره مستحب باشد، ولی در طواف مستحب که در غیر حج و عمره کسی انجام دهد وضو لازم نیست.

⚠️ وضو گرفتن برای خواندن نماز واجب، اگر عرفاً نزدیک داخل شدن به وقت آن باشد اشکال ندارد. 

✅ وضو به قصد با طهارت بودن، از نظر شرعی مستحب و مطلوب است و خواندن نماز با وضوی مستحب جایز است. 

⚠️ مستحب است انسان در همه حال با وضو باشد مخصوصاً در هنگام ورود به مسجد و مشاهد مشرفه و تلاوت قرآن و هنگامی که می خواهد بخوابد و بعضی اوقات دیگر.

✅ بعد از آن که وضو به طور صحیح محقق شد، تا زمانی که باطل نشده است، انجام هر عمل مشروط به طهارت با آن جایز است، بنابر این لازم نیست برای هر نمازی وضوی جداگانه بگیرد، بلکه می تواند با یک وضو تا زمانی که باطل نشده هر مقدار نماز که بخواهد بخواند.

 احکام مس کردن 😳

❌ دست زدن به خط قرآن بدون وضو حرام است و این امر، اختصاص به قرآن کریم ندارد، بلکه شامل همه ی کلمات و آیات قرآنی می شود، هر چند در کتاب

دیگری یا در روزنامه، مجله، تابلو و غیر آنها باشد.(همه جای بدن، مانند لب و صورت و غیره هم حکم دست را دارد)

❌ مس اسما و صفات مخصوص ذات باری تعالی بدون وضو حرام است، و به احتیاط (واجب) نام های انبیای عظام و ائمه ی معصومین (ع) نیز حکم نامهای

خداوند متعال را دارد. 

 ❌ مس لفظ جلاله «الله» بدون وضو جایز نیست، اگر چه جزیی از یک اسم مرکب از قبیل عبداالله و حبیب االله باشد. 

❌ آرم جمهوری اسلامی ایران اگر در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مس آن بدون طهارت حرام است و در غیر این صورت اشکال ندارد، اگر چه احوط (استحبابی) ترک مس آن بدون طهارت است. 

 ⚠️ مس ضمیرهایی که به ذات باری تعالی بر می گردند، مثل ضمیر جمله «بسمه تعالی» حکم لفظ جلاله «الله» را ندارد. 

⚠️ نوشتن همزه و سه نقطه به صورت «ا...» به جای لفظ جلاله «الله» از نظر شرعی مانعی ندارد، و همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد و مس آن بدون وضو جایز است.

⚠️ خودداری کردن از نوشتن لفظ جلاله «الله» به صرف احتمال مس آن توسط افراد بی وضو، مانعی ندارد.

📚 چند نکته در ارتباط با مس آیات قرآن و اسمای متبرکه ی خداوند متعال و پیامبران و امامان معصوم (ع) 

🤔 به گردن آویختن گردنبندی که آیات قرآن یا اسمای مبارکه بر آن نقش شده است اشکال ندارد، ولی باید نوشته ها با بدن بدون طهارت تماس نداشته باشد. 

🤔 هرگاه بخواهند هنگام خوردن غذا از ظرفی که آیات قرآنی از جمله آیة الکرسی یا اسمای مبارکه روی آن نوشته شده استفاده کنند، در صورتی که با وضو باشند یا دست و بدن تماسی با آیات و اسماء متبرکه نداشته باشد، اشکال ندارد.

🤔 کسانی که به وسیله ی دستگاه تحریر، آیات قرآنی یا اسمای جلاله و یا نام های معصومین (ع) را می نویسند لازم نیست در حال تحریر و نوشتن با وضو باشند (این کار مشروط به طهارت نیست) ، ولی از مس آنها بدون وضو باید اجتناب نمایند. 

🤔 کلماتی که روی انگشترها نقش می کنند، اگر از کلماتی باشد که شرط جواز مس آن، طهارت است، مثل کلمات قرآنی و مانند آن، مس آن بدون طهارت جایز نیست.

🤔 طبع و نشر آیات قرآنی و اسمای جلاله و امثال آن اشکال ندارد، ولی بر کسی که به دستش می رسد واجب است که احکام شرعی آنها را رعایت نماید و از بی احترامی و نجس کردن و مس بدون وضوی آنها خودداری کنند. 

🤔 استفاده از روزنامه هایی که آیات قرآنی یا اسمای مبارکه در آن نوشته شده است در کارهایی، مثل پیچاندن غذا با آن یا نشستن بر آن و یا استفاده از آن به جای سفره و... اگر از نظر عرف بی احترامی شمرده شود جایز نیست، و اگر بی احترامی محسوب نشود اشکال ندارد.

🤔 انداختن چیزی که مشتمل بر آیات قرآنی یا اسمای متبرکه است در نهرها و جویبارها، اگر از نظر عرف اهانت محسوب نشود اشکال ندارد. 

🤔 هرگاه وجود آیات قرآنی و نام های خداوند و اسامی معصومین (ع) در ورقه یی احراز نشود، سوزاندن و دور انداختن آن اشکال ندارد و فحص و بررسی لازم نیست.(گفتنی است سوزاندن و دور انداختن اوراقی که امکان استفاده از آن در صنعت کارتن سازی و مانند آن وجود دارد و یا بر یک طرف آن نوشته شده است و طرف دیگر آن قابل استفاده برای نوشتن است، به علت وجود شبهه اسراف خالی از اشکال نیست) 

🤔 دفن آیات قرآنی و اسمای مبارکه در خاک و یا تبدیل آنها به خمیر به وسیله آب اشکال ندارد، ولی جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بی احترامی محسوب شود جایز نیست، مگر در صورتی که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آیات قرآنی و نامهای مبارک امکان نداشته باشد. 

🤔قطعه قطعه کردن آیات قرآنی و اسمای مبارکه به مقدار زیاد به طوری که حتی دو حرف آنها به هم متصل نمانده و غیر قابل خواندن شود، اگر بی احترامی محسوب شود جایز نیست و در غیر این صورت نیز، اگر موجب محو نوشته لفظ جلاله و آیات قرآنی نشود کافی نیست، همچنان که تغییر صورت خطی کلمات با اضافه یا کم کردن بعضی حروف نیز باعث زوال حکم شرعی حروفی که به قصد نوشتن آیات قرآنی یا لفظ جلاله به کار رفته اند نمی شود. بلی، زوال حکم بر اثر تغییر حروف به نحوی که ملحق به محو حروف گردد، بعید نیست، هر چند احتیاط مستحب، اجتناب از مس آن بدون وضو است. 

✍️ کانال ما در ایتا: « eitaa.com/Ahkam_Taqlidi »

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۲/۰۷
🌹 ٱللّٰهُمَّ صَلِّعَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد 🌹

روش وضو گرفتن

غایات وضو

مبطلات وضو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی